W poprzednich artykułach przedstawiłem swoje metody na przystępną naukę ustawiania figur oraz ruchów królem. Dzisiaj lecimy z wieżą i gońcem. Pamiętajcie, że każdej figury należy uczyć oddzielnie. Po zakończeniu jednej dopiero możemy przejść do drugiej. Miłej lektury! 🙂

Wieża

Podobnie, jak przy królu, tak i tutaj zaczynamy od historyjki i opisu słownego. Następnie przejdziemy do zabaw z kartonikami oraz zbijania.

Wieża jest „szachowym samochodem”. Podobnie jak auto porusza się do przodu, do tyłu (cofa na wstecznym) oraz skręca na boki. Wykonuje ruchy tylko po prostych liniach. Do tego samochody w odróżnieniu do króla mogą jeździć zarówno wolno jak i szybko! dlatego chodzi
o tyle pól, o ile ma ochotę 🙂

#1
Na środku planszy stawiamy wieżę. Kładziemy z dzieckiem na zmianę kwadraciki na polach które widzi. Czasem warto się pomylić i dać szansę na „wytknięcie nam błędu”.

Gdzie może poruszyć się wieża?

Warto podkreślić, że wieża nie umie chodzić „krzywo”. Jeździ tylko prosto jak samochód
po jezdni. Mówiąc o tym, zawsze pytam co by się stało gdyby auto w trakcie jazdy zjechało
z drogi? Byłby wypadek! 😉

#2
Idziemy na spacer wieżą. Na zmianę wykonujemy posunięcia w dowolnym kierunku pamiętając, że może przesuwać się tylko po prostych drogach. Czasami ruszamy się na skos.
W razie braku reakcji dopytujemy dziecko czy dobrze zagraliśmy.

#3
Nie możemy zapomnieć o dwóch baardzo ważnych rzeczach! Ustawmy pozycje podobne do poniższych:

Czy wieża może przeskoczyć nad pionkiem?
Czy wieża może zbić dwóch przeciwników naraz?

Wieża nie umie przeskakiwać nad innymi figurami. Auta na drodze również nie skaczą, prawda? (chyba, że monster-trucki) 🙂 W tym wypadku możemy ponownie rozłożyć kartoniki
w podobny sposób jak wskazują kółka na szachownicy.


W przypadku drugiej pozycji musimy pokazać, że wieża nie umie zbijać dwóch przeciwników
naraz, nawet jeśli są „po drodze”. Zresztą nikt nie umie. W szachach 1 ruch = 1 zbicie.

#4
Gdy już wiemy jak porusza się wieża i na jakich zasadach może zbijać, przyszedł czas na prawdziwe zbijanie. Ustawiamy pozycję taką jak ta poniżej (lub podobną):

Ruszając się wieżą na zmianę, próbujemy zbić wszystkie czarne figury. Na koniec możemy policzyć kto zdobył więcej.

#5
Na koniec, podobnie jak było przy królu tak i tutaj możemy zrobić wyścigi w zbijaniu. Każdej ze stron ustawiamy po wieży oraz kilka pionków. Ruszamy się tylko wieżą. Wygrywa ten kto zbije wszystkie piony przeciwnika. Przykładowe ustawienie na obrazku poniżej:

Kto pierwszy zbije pionki przeciwnika?

Warto ustalić, że na potrzeby tej zabawy nie przekraczamy połowy szachownicy (czerwonej kreski).

Goniec

Goniec podobnie jak wieża jest szybką figurką. Również może chodzić w cztery strony o ile pól chce, jednak tylko na skos. Często sprawia to dzieciom trudność. Dlatego można to porównać na przykład do chodzenia po schodkach.

#1
Na środku planszy stawiamy gońca. Kładziemy z dzieckiem na zmianę kwadraciki na polach które widzi. Czasem warto się pomylić i dać szansę na „wytknięcie nam błędu”.

Gdzie może poruszać się goniec?

#2
Idziemy na spacer gońcem. Na zmianę wykonujemy posunięcia w dowolnym kierunku pamiętając, że może przesuwać się tylko po skośnych drogach. Czasami ruszamy się prosto.
W razie braku reakcji dopytujemy dziecko czy dobrze zagraliśmy.

#3
Goniec podobnie jak wieża nie umie przeskakiwać nad innymi figurami, ani nie może zbić dwóch przeciwników na raz. Dlatego dla powtórzenia ustawiamy pozycje takie jak poniżej
(lub podobne) i zadajemy zagadki.

Czy goniec może przeskoczyć nad pionkami?
Czy goniec może zbić dwóch przeciwników naraz?

#4
Dzieciom trudność sprawia wyobrażenie sobie skosu. Bardzo często ruszają się tak jak pokazuje poniższy obrazek:

Dlatego bardzo ważna jest duża ilość ćwiczeń. W razie potrzeby zawsze przy każdej zabawie pomagamy rozkładając kwadraciki. Istotne jest wytłumaczenie, że każdy z graczy posiada
w swojej armii dwa gońce. Jeden porusza się tylko po białych polach (białopolowy),
a drugi tylko po czarnych polach (czarnopolowy).

Każdy goniec chodzi tylko po jednym kolorze pól

Dzieci lubią zagadki, dlatego warto dopytać, czy ich zdaniem dwa gońce będą mogły kiedyś stanąć obok siebie na jednym polu albo wspólnie zaatakować jedną figurę przeciwnika.

#5
Gdy już wiemy jak się porusza goniec przyszedł czas na zbijanie. Ustawiamy pozycję taką jak
ta poniżej (lub podobną):

Ruszając się gońcami na zmianę, próbujemy zbić wszystkie czarne figury. Potem możemy policzyć kto zdobył więcej.

#6
Na koniec, podobnie jak było przy królu i wieży, tak i tutaj możemy zrobić wyścigi w zbijaniu. Każdej ze stron ustawiamy po dwa gońce oraz kilka pionków. Ruszamy się tylko gońcami, wygrywa ten kto zbije wszystkie piony przeciwnika. Przykładowe ustawienie na obrazku poniżej:

Kto pierwszy zbije pionki przeciwnika?

Warto ustalić, że na potrzeby tej zabawy nie przekraczamy połowy szachownicy (czerwonej kreski).

Zachęcam do pozostawienia komentarza oraz dzielenia się swoimi opiniami. Natomiast już niebawem pojawi się artykuł o wprowadzeniu królowej (hetmana) oraz konika (skoczka). Stay tuned! 🙂


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *